Обсуждение всевозможных компонентов для тюнинга
ivanS
Сообщения: 256
Зарегистрирован: 28 мар 2011, Пн 13:19
Откуда: Краснодар
Контактная информация:

Сообщение 04 сен 2011, Вс 22:00

В субботу чистил форсунки, снимал датчик положения дроссельной заслонки (прокладка не менялась), мап и выкручивал свечи. Все сделал, появилась проблема нахерчистил толькобля)
Прогревочные обороты если раньше начинали падать к тому моменту как стрелка температуры поднималась, то сейчас падают когда темпереатура уже до 90. Так же, но не всегда появились подергивания 1500-2000. Визуально все подключено собирал в том же порядке в каком и разбирал....
Что скажете, что косячит?
ITR DC5

Аватара пользователя
.Серый.
Сообщения: 5932
Зарегистрирован: 16 дек 2005, Пт 7:38
Откуда: Уфа
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 6:31

ivanS писал(а):В субботу чистил форсунки, снимал датчик положения дроссельной заслонки (прокладка не менялась), мап и выкручивал свечи. Все сделал, появилась проблема нахерчистил толькобля)
Прогревочные обороты если раньше начинали падать к тому моменту как стрелка температуры поднималась, то сейчас падают когда темпереатура уже до 90. Так же, но не всегда появились подергивания 1500-2000. Визуально все подключено собирал в том же порядке в каком и разбирал....
Что скажете, что косячит?
тпс выставил?

Аватара пользователя
Die$eL
Сообщения: 23079
Зарегистрирован: 21 авг 2007, Вт 18:30
Откуда: Fryazino
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 7:04

+1 в ТПС засада
пш пш

Аватара пользователя
spoon63
Сообщения: 1862
Зарегистрирован: 14 май 2009, Чт 12:49
Откуда: Самара
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 7:39

можно поподробнее тоже интересно

Аватара пользователя
.Серый.
Сообщения: 5932
Зарегистрирован: 16 дек 2005, Пт 7:38
Откуда: Уфа
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 8:28

в мануале расписано, как выставлять ТПС, если есть хондата то проще, если нет, то с помощью мультиметра...

Аватара пользователя
Romandx
Квадроль клуба
Сообщения: 15365
Зарегистрирован: 02 фев 2007, Пт 1:45
Откуда: Саратов
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 10:35

правильно все пишут, думаю тоже ТПС
"Да!!Это Хонда" (с) Mar1boro
Думайте сами, решайте сами
6 coupe closed
К20/25 closed
Элементос real carbon 11' open

ivanS
Сообщения: 256
Зарегистрирован: 28 мар 2011, Пн 13:19
Откуда: Краснодар
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 10:55

да, выставлял вроде...еще косяк вроде холостые поднялись на 150-200 оборотов, короче иногда нормально 800-900 холостые, а бывает 1000-1100. При нагрузки (закртие окон или на месте гур крутишь) оборто просидают до 500. Кратковременно, окна закрылись руль на трогаю обороты ровные
Иду смотреть тпс вобщем
ITR DC5

trace
Сообщения: 1266
Зарегистрирован: 13 окт 2008, Пн 14:44
Машина: гнива 2131 `14
Откуда: Красноармейск МО
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 11:09

когда выставишь тпс, скинь клемму аккума на 5 минут. после этого обычно день-два обороты могут прыгать, потом все ок. почему обороты прыгают - хз, уже на 3 машинах они сами устаканивались :)

Аватара пользователя
Die$eL
Сообщения: 23079
Зарегистрирован: 21 авг 2007, Вт 18:30
Откуда: Fryazino
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 12:01

надо просто почитать на сайте хондаты как у нас рулятся обороты мозгом и всё станет понятно
пш пш

ivanS
Сообщения: 256
Зарегистрирован: 28 мар 2011, Пн 13:19
Откуда: Краснодар
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 13:39

вроде выставил, холостые упали. ок, лейму скину
Die$el если есть возможность, дай ссылку, а еще лучше копипаст от туда.
С телефона сижу, проблемно зайти на сайт и еще пытаться переводить
ITR DC5

Аватара пользователя
Die$eL
Сообщения: 23079
Зарегистрирован: 21 авг 2007, Вт 18:30
Откуда: Fryazino
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 14:15

http://www.hondata.com/techidle.html
How the idle speed is controlled

The idle speed is controlled by three methods:

The cold idle value, which is located under the throttle plate. Late model engines may not have the cold idle valve. The valve consists of a air channel bypassing the throttle plate which is blocked once coolant heats up a wax element. When the engine is cold the cold idle valve will allow a lot of air to bypass the throttle plate, and the idle will be around 2000 rpm. As the coolant warms up the cold idle valve will slowly close, bringing the idle speed down.
The idle air control valve (IAC or EACV), which is located on the back of the intake manifold. The IAC valve is a solenoid which is controlled by the ECU using pulse width modulation. Thus the ECU can control how far the solenoid is open and how much air bypasses the throttle plate. There are limits, both upper and lower, to the amount of air which passes through the valve because the solenoid will only work from 20% to 80% duty cycle.
The throttle air bypass screw, which is located in the top of the throttle body. Unscrewing this will allow more air to bypass the throttle plate, and so will increase the idle speed. The purpose of the bypass screw is to adjust the amount of air going pass the throttle plate so that the IAC valve duty cycle is within the limits of what the ECU can control. The manual tells you how to adjust this screw by unplugging the IAC valve.
TPS adjustment

The TPS tells the ECU what position the throttle is in. The TPS should read 0.45V when the throttle is released. It is critical that the TPS is adjusted correctly so that the ECU knows when the throttle is released, which tells the ECU that the engine is either idling, or the throttle is closed under load and the injectors should be switch off the save fuel (fuel over-run cutoff). Swapping ECUs that have different internal power supply characteristics can change the TPS voltage a small amount - in some cases enough to put it above 0,5V.



If the TPS is set negative (below 0.45V at idle) when you open the throttle slightly the ECU will think the throttle is not open, apply the fuel over-run routines and cut fuel at 1400 or 1800 rpm. This will often cause the revs to cycle between about 800 and 1800 rpm. Also the car will be jerky when driving around at low speed.

If the TPS is set positive (over 0.45V) then the fuel over-run routines won't work, and also the ECU will not run the correct idle routines to keep the idle steady. It's better to have the TPS adjusted slightly negative, but setting it to 0% if fairly easy with datalogging. Otherwise aim for 0.45V.

Effect of mixture and timing

Normally at idle the ECU will run in closed loop, so the mixture will vary around 14.7:1 Running in open loop and enriching the mixture to about 14:1 increases the idle speed.

The stock setting is slightly retarded at idle. Adding 3-4 degrees ignition advance to something like 20 degrees in the idle portion of the ignition tables increases the idle speed.



Idle problems and oscillation

Idle control valve characteristics vary between intake manifolds. When the ECU is swapped, it expects an idle control valve of similar characteristics. If it is different, more or less air can pass leading to a very low idle or oscillating idle.

The ECU has a 'target idle speed', which varies with coolant temperature and electrical load. When fully warm the target idle speed is 700 or 750 rpm. If the engine speed is different from the target idle the ECU will alter the duty cycle of the IAC valve to compensate. A combination of a duty cycle lookup table, the current duty cycle and the difference in idle speed is used to calculated the duty cycle for the IAC valve.



This is a closed feedback loop, and is dependent on the characteristics of the engine matching what the ECU has been programmed to expect. If any of the components in the feedback loop, or a combination of components are different from what the ECU expects, then the feedback loop falls apart and the idle will often oscillate. Don't confuse this with the oscillation which can happen if the TPS is out of adjustment and the over-run cutoff is operating. The idle oscillation is a good example of a lorenz attractor in non linear dynamics if anyone is interested is chaos.

For an example consider that the engine is idling at 750 rpm by using a duty cycle of 25% for the IAC valve. The engine speed drops to 725 rpm, the ECU calculates the difference of 25 rpm and calculates a new duty cycle. The tables in the ECU tell it that when the IAC is at 25% duty cycle and the idle is 25 rpm low, use 30% as the new duty cycle. This valve has been set by Honda as the correct duty cycle for the stock engine, and will return the idle speed to 750 rpm for a standard engine. If the engine has been modified it might be possible that the IAC duty cycle needs to be 50% in order to increase the idle speed again. Because the IAC duty cycle is too low, the idle speed drops, and eventually the ECU will give the engine a shot of fuel and open the IAC right up so that the engine does not stall. This will raise the engine speed to 1000 rpm or so, and the cycle continues.

The solution is to alter the behaviour of the idle speed components so the system is stable again. Usually adjusting the TPS, idle bypass valve, mixture and ignition will cure an unstable idle.
пш пш

ivanS
Сообщения: 256
Зарегистрирован: 28 мар 2011, Пн 13:19
Откуда: Краснодар
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 19:29

Die$el писал(а):http://www.hondata.com/techidle.html
How the idle speed is controlled

The idle speed is controlled by three methods:

The cold idle value, which is located under the throttle plate. Late model engines may not have the cold idle valve. The valve consists of a air channel bypassing the throttle plate which is blocked once coolant heats up a wax element. When the engine is cold the cold idle valve will allow a lot of air to bypass the throttle plate, and the idle will be around 2000 rpm. As the coolant warms up the cold idle valve will slowly close, bringing the idle speed down.
The idle air control valve (IAC or EACV), which is located on the back of the intake manifold. The IAC valve is a solenoid which is controlled by the ECU using pulse width modulation. Thus the ECU can control how far the solenoid is open and how much air bypasses the throttle plate. There are limits, both upper and lower, to the amount of air which passes through the valve because the solenoid will only work from 20% to 80% duty cycle.
The throttle air bypass screw, which is located in the top of the throttle body. Unscrewing this will allow more air to bypass the throttle plate, and so will increase the idle speed. The purpose of the bypass screw is to adjust the amount of air going pass the throttle plate so that the IAC valve duty cycle is within the limits of what the ECU can control. The manual tells you how to adjust this screw by unplugging the IAC valve.
TPS adjustment

The TPS tells the ECU what position the throttle is in. The TPS should read 0.45V when the throttle is released. It is critical that the TPS is adjusted correctly so that the ECU knows when the throttle is released, which tells the ECU that the engine is either idling, or the throttle is closed under load and the injectors should be switch off the save fuel (fuel over-run cutoff). Swapping ECUs that have different internal power supply characteristics can change the TPS voltage a small amount - in some cases enough to put it above 0,5V.



If the TPS is set negative (below 0.45V at idle) when you open the throttle slightly the ECU will think the throttle is not open, apply the fuel over-run routines and cut fuel at 1400 or 1800 rpm. This will often cause the revs to cycle between about 800 and 1800 rpm. Also the car will be jerky when driving around at low speed.

If the TPS is set positive (over 0.45V) then the fuel over-run routines won't work, and also the ECU will not run the correct idle routines to keep the idle steady. It's better to have the TPS adjusted slightly negative, but setting it to 0% if fairly easy with datalogging. Otherwise aim for 0.45V.

Effect of mixture and timing

Normally at idle the ECU will run in closed loop, so the mixture will vary around 14.7:1 Running in open loop and enriching the mixture to about 14:1 increases the idle speed.

The stock setting is slightly retarded at idle. Adding 3-4 degrees ignition advance to something like 20 degrees in the idle portion of the ignition tables increases the idle speed.



Idle problems and oscillation

Idle control valve characteristics vary between intake manifolds. When the ECU is swapped, it expects an idle control valve of similar characteristics. If it is different, more or less air can pass leading to a very low idle or oscillating idle.

The ECU has a 'target idle speed', which varies with coolant temperature and electrical load. When fully warm the target idle speed is 700 or 750 rpm. If the engine speed is different from the target idle the ECU will alter the duty cycle of the IAC valve to compensate. A combination of a duty cycle lookup table, the current duty cycle and the difference in idle speed is used to calculated the duty cycle for the IAC valve.



This is a closed feedback loop, and is dependent on the characteristics of the engine matching what the ECU has been programmed to expect. If any of the components in the feedback loop, or a combination of components are different from what the ECU expects, then the feedback loop falls apart and the idle will often oscillate. Don't confuse this with the oscillation which can happen if the TPS is out of adjustment and the over-run cutoff is operating. The idle oscillation is a good example of a lorenz attractor in non linear dynamics if anyone is interested is chaos.

For an example consider that the engine is idling at 750 rpm by using a duty cycle of 25% for the IAC valve. The engine speed drops to 725 rpm, the ECU calculates the difference of 25 rpm and calculates a new duty cycle. The tables in the ECU tell it that when the IAC is at 25% duty cycle and the idle is 25 rpm low, use 30% as the new duty cycle. This valve has been set by Honda as the correct duty cycle for the stock engine, and will return the idle speed to 750 rpm for a standard engine. If the engine has been modified it might be possible that the IAC duty cycle needs to be 50% in order to increase the idle speed again. Because the IAC duty cycle is too low, the idle speed drops, and eventually the ECU will give the engine a shot of fuel and open the IAC right up so that the engine does not stall. This will raise the engine speed to 1000 rpm or so, and the cycle continues.

The solution is to alter the behaviour of the idle speed components so the system is stable again. Usually adjusting the TPS, idle bypass valve, mixture and ignition will cure an unstable idle.
Спасибо! :)
ITR DC5

ivanS
Сообщения: 256
Зарегистрирован: 28 мар 2011, Пн 13:19
Откуда: Краснодар
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 19:29

ой пля) два раза щелкнул отправить :D
ITR DC5

Аватара пользователя
Talman
Сообщения: 3465
Зарегистрирован: 25 дек 2008, Чт 2:04
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 20:14

Выставлять тпс с помощью мультиметра - шляпа.
Погрешность 5-10% как нех. Либо заметки надо было сразу ставить, либо по хондате.
Изображение
ЖРАТЬ СПАТЬ ШЕРШЕНЬ!!! :D

Аватара пользователя
Die$eL
Сообщения: 23079
Зарегистрирован: 21 авг 2007, Вт 18:30
Откуда: Fryazino
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 20:43

да не, можно выставить, там только заморочка есть, я точно не помню, но что то типа если не получается сделать 0,5 то лучше 0,45 типа чуть меньше. Или чуть больше, точно не помню. Я последний раз задолбавшись с мультиком выставил просто на слух по оборотам как мне больше нравится и всё классно ездило, потом проверял хондатой, ошибся всего на 1,3% :D
пш пш

ivanS
Сообщения: 256
Зарегистрирован: 28 мар 2011, Пн 13:19
Откуда: Краснодар
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 21:51

на что влияет не выставленный тпс, расход, динамика?
ITR DC5

Аватара пользователя
Victor
Сообщения: 849
Зарегистрирован: 03 апр 2007, Вт 21:30
Машина: DC5R
Откуда: Ногинск
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 21:53

А как правильно будит изначально отрегулировать холостой? А то сейчас на свапнутом движке твориться полная ерунда и не могу отрегулировать зажигание ибо то оно криминально больше, то меньше.

На прогретом движке отрубить все датчики и выставить 750 оборотов регулировочным винтом, затем подключить назад и попробовать выставить зажигание?
Civic coupe 6 --> DC5R

Аватара пользователя
black_typer
Сообщения: 2181
Зарегистрирован: 19 ноя 2008, Ср 14:02
Откуда: Lipetsk
Контактная информация:

Сообщение 05 сен 2011, Пн 23:21

ivanS писал(а):на что влияет не выставленный тпс, расход, динамика?
и расход и динамика
бывают тяжелые случаи с прострелом бенза в выхлопе под сброс газа и попытками мотора заглохнуть на холостых
fn2 JR sold
s2k sold
0000 трактор sold
e90 320d )))

Аватара пользователя
Die$eL
Сообщения: 23079
Зарегистрирован: 21 авг 2007, Вт 18:30
Откуда: Fryazino
Контактная информация:

Сообщение 06 сен 2011, Вт 5:59

Victor писал(а):А как правильно будит изначально отрегулировать холостой? А то сейчас на свапнутом движке твориться полная ерунда и не могу отрегулировать зажигание ибо то оно криминально больше, то меньше.

На прогретом движке отрубить все датчики и выставить 750 оборотов регулировочным винтом, затем подключить назад и попробовать выставить зажигание?
В мануале есть подробное описание как это делается, там цело целый ритуал.
пш пш

Аватара пользователя
.Серый.
Сообщения: 5932
Зарегистрирован: 16 дек 2005, Пт 7:38
Откуда: Уфа
Контактная информация:

Сообщение 06 сен 2011, Вт 6:46

ivanS писал(а):на что влияет не выставленный тпс, расход, динамика?
у тебя мотор будет по другим топливным картам ехать и по картам зажигания..

т.е. при большой ошибке в выставлении ТПС
у тебя будет например дроссель закрыт, а тпс будет показывать мозгу что дроссель открыт на 5%, ну следовательно мозг будет по другим картам лить топливо и зажигание...

Ответить

Кто сейчас на конференции
Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и 10 гостей